torstai 3. joulukuuta 2015

Uusi vuokrahevonen

Jes jes, hevosrintamalla tapahtuu taas! Siitä asti, kun lopetin edellisen vuokrahevoseni Coran vuokraamisen ja muutin Espooseen, olen käynyt tallilla vain satunnaisesti kuvailemassa kavereiden ratsastuksia, valmennuksia ja kisoja. Olin pitkään siinä luulossa, että voin ihan hyvin pitää taukoa ratsastuksesta opiskelujeni ajan, eli kolme ja puoli vuotta. Toisin kuitenkin kävi, kun havahduin jo vuoden ratsastustauon jälkeen kauheaan kaipuuseen päästä taas ratsaille säännöllisesti. Olinhan mä muutaman kerran päässyt käymään kavereiden ja tuttujen hevosten kyydissä, mutta ratsastuskertojen määrä vuoden aikana oli silti laskettavissa kahden käden sormilla. Aloinkin heti selailemaan Espoon ja lähiseutujen vuokrahevostarjontaa, mutta mitään omaan elämäntilanteeseen sopivaa ei tuntunut löytyvän. Milloin hevonen oli liian kaukana, liian pieni, piti sitoutua käymään useita kertoja viikossa tai vuokran hinta oli lähes tähtitieteellinen. Melkein jo luovuin toivosta, mutta sitten kaverini Aada lupasi kysellä oman tallinsa vuokrahevostilannetta. Ja sieltähän löytyikin heti lupaavan kuuloinen ehdokas: 10v. puoliveriruuna, jolla olisi mahdollisuus ratsastaa monipuolisesti ja valmentautua.

Kävin kokeilemassa hevosta muutama viikko sitten sen hienolla kotitallilla. Aluksi ruuna oli mulle melkoinen kulttuurishokki. Olen aikaisemin ratsastanut melko pieniliikkeisillä, enemmän estekäyttöön suunnatuilla hevosilla, joten isoliikkeinen kouluhevonen tuntui melkoisen omituiselta niiden jälkeen. Selvästi ruuna myös testasi mua aluksi, eikä antanut mitään ilmaiseksi. Pienen tutustumisen jälkeen palaset alkoivat kuitenkin loksahdella kohdalleen ja heppa tuntui loppua kohden todella yhteistyöhaluiselta ja miellyttävältä ratsastaa. Toki olin itse niin ruosteessa ja jäykkä kuin rautakanki, etten saanut hevosesta kovinkaan paljon irti, mutta tunne oli tärkein. Tämän mä haluan.


Kuva: Aada Lätti

Joten tässä hän nyt sitten on. Don Rosa, tutummin Doro. Ruunalla on suvussaan muutama mielenkiintoinen nimi, jotka jopa tällainen ummikko tunnistaa: paljon hyviä jälkeläisiä tuottanut Donnerhall ja Kyra Kyrklundin upea kouluratsu Matador II. Doro on hoitaessa ja ratsastaessa kiltti ja rauhallinen. Se ei kuitenkaan ole ratsastaessa mikään itsestäänselvyys, vaan asioita pitää osata pyytää. Ruuna toimii paljolti istunta-avuilla ja on varsinkin raviltaan isoliikkeinen. Vaikka Doro on enemmän kouluhevonen, se pitää myös hyppäämisestä ja kapasiteettia riittää yli metrin esteille.

Sovittiin omistajan kanssa, että alan käymään pääsääntöisesti kaksi kertaa viikossa. Välillä saattaa tulla viikkoja, jolloin ehdin opiskeluiltani ja töiltäni käymään vain kerran, välillä taas mahdollisesti käyn useamman kerran viikossa. Tarkoituksena olisi harjoitella niin koulu- kuin esteratsastusta ja käydä mahdollisuuksien mukaan myös valmennuksissa. Odotan niin innolla tulevaa, sillä jo näin muutaman kerran jälkeen tuntuu, että olen löytänyt vaikka mitä ulottuvuuksia tuosta hevosesta. Se muistuttaa mua jollain lailla Kapsista, tärkeimmästä ja opettavaisimmasta vuokrahevosesta, mikä mulla on ollut. En usko että se on lainkaan huono juttu ;)

2 kommenttia: